Inspiration Tips & tricks

Flyforsinkelse: Sådan får du erstatning

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr
Flysforsinkelse kan ramme alle og det er det værste mareridt for enhver rejsende; hvad sker der hvis mit fly bliver forsinket? Måske har du en aftale du skal nå frem til eller sågar et fly, som skal flyve dig videre ud i verden. Det er langt fra alle flyrejsende som har styr på rettighederne, hvis nu at uheldet er ude. Derfor har jeg skrevet en guide til hvornår du kan få erstatning og hvordan du gør.

Kompensation ved flyforsinkelse

Som flypassager kan du ifølge gældende EU-lovgivning have krav på enten kompensation eller erstatning, hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst. Om du har ret til kompensation og størrelsen heraf, afhænger dels af afstanden til destinationen og dels af forsinkelsens omfang.

Flyforsinkelsens omfang

Hvis flyet er mere end to timer forsinket, har du krav på forplejning i form af mad og drikkevarer i ventetiden. Hvornår din ret til forplejning begynder, afhænger af destinationens afstand:

  • Flyvning på under 1500 km inden for EU: Efter 2 timer
  • Flyvning på mere end 1500 km inden for EU: Efter 3 timer
  • Flyvning på mere en 3500 km uden for EU: Efter 4 timer

Udover forplejning, har du også krav på betalt transport og hotelophold, hvis flyforsinkelsen er så lang og ligger på et tidspunkt, så du bliver nødt til at overnatte.

Hvis dit fly er forsinket mere end 5 timer eller helt bliver aflyst, har du krav på at få refunderet dine billetter i forsøget på at finde en anden afgang. Du kan også i stedet vælge returbilletter på flyselskabets regning.

Ret til kompensation

Som udgangspunkt har du ret til kompensation, hvis flyforsinkelsen betyder, at du ankommer til destinationen over 3 timer senere end planlagt. Kompensationens omfang bestemmes af flyvningens længde.

  • 250 € (ca. 2000 kr.) ved flyvninger under 1500 km
  • 400 € (ca. 3000 kr.) ved flyvninger mellem 1500 og 3500 km
  • 600 € (ca. 4500 kr.) ved flyvninger over 3500 km (destinationer uden for EU)

Der er dog et men: Hvis du ankommer til en destination uden for EU under 4 timer senere end planlagt, har flyselskabet ret til at reducere din kompensation med 50%. Det betyder i praksis, at hvis du rejser til Thailand og er 3 timer og 55 minutter forsinket, har du kun ret til en kompensation på 300 €.

Undtagelser

I langt de fleste tilfælde har du ret til kompensation på alle flyvninger med afgang fra EU, hvis forsinkelsen er på mere end 3 timer. Der findes dog enkelte undtagelser:

  • Uvejr
  • Ulovlig arbejdsnedlæggelse

I disse tilfælde kan flyselskabet ikke stilles til ansvar, og kravet om kompensation bortfalder.

Kompensation ved overbooking

På rigtige mange populære afgange vælger flyselskaberne at overbooke flyet. Det skyldes, at de gerne vil have fyldt flyet op, og at erfaring har vist, at der ikke sjældent er folk, der udebliver. Det betyder i langt de fleste tilfælde, at der er plads til alle de fremmødte passagerer på flyet.

Det sker dog indimellem, at alle de bookede passagerer faktisk dukker op, og så står flyselskabets personale med et problem, da der ikke er sæder nok til alle. Derfor kan du opleve at blive nægtet adgang til det fly, du har betalt for at komme med. Flyselskabet vil oftest tilbyde dig plads på den kommende afgang.

Er du blevet offer for overbooking, gælder de samme regler som ved kompensation for flyforsinkelser. Du har krav på mad og drikke og eventuelt transport og overnatning i ventetiden på næste fly. Bliver du samlet set forsinket mere end 3 timer, har du ret til kompensation. Hvis du ønsker at afbryde din rejse som følge af overbookingen og dermed forsinkelsen, har du krav på at få refunderet din flybillet.

Erstatning ved flyforsinkelse

Ud over den kompensation, flyselskabet skal tilbyde dig som et plaster på såret ved forsinkelse, kan du også have ret til erstatning for udgifter, du måtte have i forbindelse med forsinkelsen. Det kan være udgifter til nye flybilletter, mad eller erstatning for overnatninger eller transport på ankomststedet, der er gået til spilde.

Som udgangspunkt lægger du selv ud for udgifterne og kan senere søge om refusion. Det er derfor vigtigt, at du gemmer alle kvitteringer på dine køb, så du efterfølgende kan dokumentere dem over for flyselskabet.

Det skal du gøre

I praksis kan du selv søge om kompensation eller erstatning via flyselskabets hjemmeside eller kundeservice. Det kan du gøre helt op til 2 år efter din flyforsinkelse. Undersøgelser viser dog, at rigtig mange flyselskaber enten nægter udbetaling eller trækker sagen i langdrag i forsøget på at få kunderne til at opgive. Det er især lavprisselskaberne, der stejler, når det kommer til krav om kompensation og erstatning. Det skyldes, at kompensationen i nogle tilfælde kan være højere end flybillettens pris. Ifølge EU-forordning 261/2004, er lovgivningen nemlig ens for alle flyselskaber og tager ikke højde for billetpriserne. Derfor bør du overveje en professionel løsning.

Kompensationsbeløbene for flyforsinkelse gælder alle passagerer. Det vil sige, at hvis I er en familie på to voksne og tre børn, har I som udgangspunkt ret til 5 x kompensation + eventuel erstatning for de ekstra udgifter I måtte have, hvis flyet er forsinket.

Lovgivningen om kompensation ved flyforsinkelse gælder alle flyrejsende med afgang fra EU og har intet med din rejseforsikring at gøre.

Få professionel hjælp – jeg anbefaler Flypenge.dk

Mange flyselskaber forsøger at sno sig uden om udbetaling af kompensation og erstatning. Det siger sig selv, at flyselskabet kan miste mange penge, og hvis de ved en enkelt nægtelse kan undgå det, gør de det i langt de fleste tilfælde. Derfor er det anbefalelsesværdigt at søge hjælp hos professionelle. Her hos Travelscoop anbefaler jeg, at du benytter hjemmesiden Flypenge.dk

Oliver fra Travelscoop

Mit navn er Oliver, og jeg er en 25-årig nordjyde med rejsefeber. Med en masse rejseerfaring i rygsækken finder jeg dagligt de bedste rejsetilbud til dig. Du kan læse mere om mig (og Travelscoop) ved at klikke HER. __________________________________________________________________________________________________ Dette indlæg kan indeholde affiliate-links (reklamelinks).

2 Comments

  1. Avatar
    Flemming Freese Reply

    Hvordan og hvor søger man flykompensation, hvis man flyver fra australien til LA i USA og er 5 timer forsinket?

    • Oliver
      Oliver Reply

      Hej Flemming.

      Tak for dit spørgsmål! Så vidt jeg ved, og hvad jeg ellers kan læse mig frem til, så kan man kun søge erstatning hvis en del af rejsen foregår indenfor EU.

      Du kan dog prøve at læse mere via dette link: https://www.airhelp.com/en/air-passenger-rights/

      Måske kan du finde svar derinde 🙂

      De bedste rejsehilsner

      Oliver

Skriv en kommentar