Gæstebloggere Inspiration

Magien ved sportsrejser: Fodbold i London

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Dagens blogindlæg er skrevet af Andreas, som tidligere også har skrevet et blogindlæg omkring Køln. Denne gang har han været på en sportsrejse til London, hvor han blandt andet har oplevet en Premier League kamp og en NFL-kamp. Læs om Andreas’ tur og hent inspiration, hvis du selv overvejer at tage afsted på et tidspunkt. God læselyst.

Skrevet af: Andreas Frost Gislund.

Jeg har tidligere skrevet en blog her på siden omkring en rejse, jeg havde til den tyske storby Köln. Sidenhen har jeg været så heldig at have en tur sammen med en af mine gode venner til London. Vi tog afsted for at se en amerikansk fodboldkamp, men fik så meget mere ud af turen end bare oplevelsen med kampen.

En speciel sportskultur

Der er nok en del mennesker, der har oplevet sport i Danmark. Hvad enten det er fodbold, håndbold eller noget helt tredje, så har mange danskere til en vis grænse oplevet sport. Men kulturen omkring sport i England er helt anderledes end den er i Danmark. Englænderne er ikke bare passioneret omkring deres sport og deres hold, de er grænsende op af fanatiske. Det er dog stadig med åbenhed overfor fremmede, der har deres første oplevelse. Min ven og jeg var helt grønne indenfor oplevelser som denne, da ingen af os før havde oplevet sport udenfor Danmark. Da jeg også fik mulighed for at skaffe nogle billetter til en almindelig fodboldkamp til det, mange kalder verdens bedste liga, slog jeg til. Vi tog det tidligste morgenfly mod London fra Københavns Lufthavn og ankom til hotellet omkring 10-tiden. Vi skyndte os at få noget søvn efter en lang togtur mod København og tog videre ud for at se Arsenal spille mod Swansea. Ved ankomsten med Underground til vores station kunne vi se endeløse rækker af Arsenal-fans, og på den korte tur mod stadion var der flere mennesker, der gjorde det til en hobby at sælge mad til de mange sultne fans, der var på vej mod stadion. Og maden var fantastisk! Man kunne smage, at det var hjemmelavet med kærlighed, og gav en god mættende fornemmelse. Inden kampen stod der hundredevis af fans og så rivalerne Tottenham spille inden, og de sukkede kollektivt, da deres modstander ramte lige ved siden af målet. Inde på stadion kunne man se den smukke græsplæne og det andet højavancerede udstyr, samt høre alle 75.000 fans juble i kor, da Arsenal scorede til både 1-1 og 2-1.

Fodbold i London

Mad i verdensklasse

Om aftenen besluttede vi os for at finde en lokal restaurant. Vi gik ind på diverse anmeldelsessider og fandt frem til den lille restaurant Flat Iron, der ligger på det meget passende Denmark Street lige ved siden af Soho-området. Flat Iron har ingen forhåndsreservation, men man kan dukke op og få en plads i køen. Den forventede ventetid var ca. 60 minutter, men vi kom til efter 30. Systemet fungerer sådan, at man kan reservere sin plads og få en besked, når man skal til. Det fungerede super godt, og vi kom hurtigt ind. Derinde kommer de med et helt simpelt menukort: Én steak. Det er deres Flat Iron-steak, som de er kendt for, og dertil vælger man sine side dishes. De har typisk nogle specials, som man også kan prøve af, men vi valgte husets specialitet. Det var en utroligt mør steak med masser af smag og kraft, og absolut en mættende oplevelse. Dog valgte vi alligevel at prøve en dessert, og det fortrød vi ikke. Jeg fik mit livs bedste madoplevelse inde på Flat Iron, og kom af med ca. 250 kroner for oplevelsen. Der er en årsag til at den er blandt de 100 bedst rangerede restauranter i London.

Amerikansk kultur på besøg

Om søndagen stod den på amerikansk fodbold på ”det hellige græs”, bedre kendt som Twickenham Stadium, Englands national-rugbystadion. NFL, den amerikanske fodboldliga, er på besøg i London fire uger om året, og hold nu op, et show de diskede op med. Vi var der flere timer i forvejen, fordi de lovede at lave et show, og hvilket show, det var. Der var kæmpe NFL-butikker over det hele, livepaneler med store tidligere stjerner, mulighed for at prøve sine egne evner med NFL-øvelser og madboder til den store guldmedaljer. Inde til kampen var der også for alvor budt op til show. Alle tilskuerne havde fået et flag for det hold, der spillede deres ”hjemmekamp”, så de også følte sig hjemme. Og selvom der er mange pauser i amerikansk fodbold, så bliver det aldrig kedeligt. Med cheerleaders, trommebands og miniputkampe i pausen, stod stadion aldrig stille. Alle folk var derinde grundet kærlighed til sporten, og vi mødte på vores tur mange amerikanere, der havde taget den lange tur over Atlanten for at støtte deres hold i kamp. Folk var fantastisk venlige og benovede over det engagement, europæerne lægger i ”deres sport”. Jeg har en gang før set en NFL-kamp under en tur til New York, men denne oplevelse topper den med flere længder.

Fodbold i London

Sport forbinder folk

Mange ser sport som havende en voldsom fankultur. Sandheden er, at der er masser af kærlighed omkring det. Jo, nok står der i mange vinduer af de lokale pubs: ”Only Arsenal/Tottenham/Chelsea Fans Allowed”, men kommer man ind og snakker med folk, fokuserer de mest på kærlighed til sporten. En sportsrejse er ikke en tur, der nødvendigvis kun skal handle om sport, men det er ikke kun en kamp. Det er stemningen, følelserne og alt deromkring, der skaber oplevelsen, og det er det hele værd. Jeg kan kun anbefale en sportsrejse, og en tur til NFL eller fodbold i London er ikke nogen dum idé.

Tak fordi du læste med! Er du blevet inspireret til at tage på en sportsrejse?

Oliver fra Travelscoop

Mit navn er Oliver, og jeg er en 25-årig nordjyde med rejsefeber. Med en masse rejseerfaring i rygsækken finder jeg dagligt de bedste rejsetilbud til dig. Du kan læse mere om mig (og Travelscoop) ved at klikke HER. __________________________________________________________________________________________________ Dette indlæg kan indeholde affiliate-links (reklamelinks).