Gæstebloggere Inspiration

Mathildes backbackereventyr: Del 2 (Sri Lanka)

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Dagens blogindlæg er skrevet af Mathilde, som har opsagt sit job og rejst til Asien. Mathilde vil i løbet af rejsen dele hendes oplevelse her på Travelscoop, igennem hendes rejsedagbog. Første stop på rejsen var Nepal, det kan du læse mere om her. Nu er turen kommet til Sri Lanka

Skrevet af: Mathilde Stenild.

2. Destination på mit rookie backpack eventyr – Sri Lanka! Efter Nepal, så vi virkelig frem til noget sol, strand og ikke mindst rigtige veje med asfalt! De ønsker var vi sikre på Sri Lanka kunne opfylde!

I en tilfældig bus i Nepal mødte vi en fyr, som rent faktisk var fra Sri Lanka.. Han gav os en masse tips. Bl.a. var vores første plan at tage et par overnatninger i hovedstaden Colombo før vi begav os ind midt i landet, og senere mod syd. Men han frarådet os Colombo på det stærkeste, og vi fandt hurtigt ud af hvorfor!

Negombo
Vi fulgte Sri Lanka fyrens råd, og bookede et par overnatninger i hans favorite city Negombo. Eller det troede vi… Det viste sig at være et lufthavnshotel, som slet ikke lå i den gåafstand til Negombo som vi havde forestillet os. Men med en TUKTUK var afstanden på 8.7 km og 30°  pludselig meget mere overkommelig! Vi tog ind for at udforske byen og se stranden. Men erfarede ret hurtigt at Negombo ikke havde nær så meget at byde på som vi troede. Eller så var vi bare de helt forkerte steder! Byen virkede forladt, stranden var tom og vi kunne ikke finde nogle caféer eller restauranter. I byens centrum var der lidt mere liv, et fiskemarked og en masse butikker der indeholdte alt og ingenting – men igen ikke noget over interessant. Det er et fint lille lokalsamfund og en pæn strand, men uden så meget andet. Efter et par timer, blev vi enige om der ikke var så meget mere at se her.. Så vi fandt togstationen, og ville give hovedstaden Colombo, en chance! 1,6 kr for 1 times togtur, billigt!

Tip; Nøjes med en enkel overnatning her for at opleve Negombo og Colombo, brug hellere dine dyrebare Sri Lanka dage laaangt væk fra storbyen.

Colombo
Definitionen af hektisk! Det blev hurtigt klart for os, hvorfor alle lokale spurgte os hvad i alverden vi ville i Colombo.. Men hovedstaden skulle vi da se!

Sri Lanka
Centrum af byen består af 1 milliard scooter, tuktuks, dyttende biler og mænd. Nærmest kun mænd.. Ikke nogen større surprise for en storby i Asien.. Men de små gader var så tætpakket med alverdens små butikker, der igen rummede alt og ingenting. Vi forsøgte at finde et sted at få frokost, men endte med at vandre rundt i flere timer og det eneste vi stødte på var en pizzahut… Så vi prejede en tuktuk der førte os til en lille sø hvor der var nogle mindre køkkener, hvor vi kunne få lidt let og spise. Vi var ret enige om, at vi måske burde have researched Colombo lidt på forhånd, inden vi tog her til. For vi havde ingen anelse om vi skulle gå op, ned eller til højre eller venstre. Så Colombo = no success!

Tip; En halv dag eller mindre.. Er mere end rigeligt i Colombo! Undersøg på forhånd hvad du gerne vil se i byen og evt. hvad og hvor du gerne vil spise.. så du ikke ender med at gå rundt som forvirrede, svedige zombier ligesom os – not fun!

Kandy
Togturene på Sri Lanka, skulle være nogle af de smukkeste! Så vi skulle selvfølgelig med tog fra Colombo og ind i midten af landet, til mere smuk natur! Første stop var Colombo – Kandy.

Sri Lanka

Togbilletterne er en værre jungle.. Man kan få 1class, 2class og 3class – vi havde fået at vide det virkelig var værd at betale lidt mere og få en af de højere klasser, med reserveret sæde og glassview gennem hele landskabet. Men disse billetter er nærmest permanent udsolgt 3 måneder frem.. Så da vi stod der tidlig morgen, havde vi ingen andre muligheder end 3class, hvilket viste sig at være langt bedre end forestillet! 7 kr og en unik autentisk oplevelse! Når toget kommer er det ren kaos, folk hopper ind i det mens det kører..!  En tilfældig mand havde set os hvide forvirret danskere, hjalp os ind i toget og sørgede tilmed for 2 siddepladser ved vinduet – thank you! Vi kørte gennem landskabet, en flok drenge spillede trommer og sang i de tætpakkede kupéer, mere autentisk blev det ikke! …3class var det hele værd!

Da vi ankom til Kandy, oplevede vi endelig den type by vi havde håbet på! – og rent faktisk en flot en af slagsene.. Kandy rummer både lokale markeder, flere seværdigheder, moderne caféer og lokale restauranter! Omdrejningspunktet i byen er søen, hvorfra man let kan finde vej til det meste.

Vi tog en tuktuk til den store hvide Buddah i byen, og gik ned igen. Da byen er ret “gå venlig” Vi boede på et Hostel på den anden side af søen (som man også sagtens kan gå til) kaldet Hipster’s Hideout hostel, med den sødeste hostel hund Aslan, og rart personale der gerne hjælper med transport og andre spørgsmål!
Vi tog kun en enkelt overnatning i Kandy, for at se byen. Men man kan sagtens bruge mere end én der! Vi ville blot hurtigt videre mod Ella, til natur og trekking ( + så vi kunne komme tættere mod syd, sol og strand hah!)

Sri Lanka

Tip; Vi havde selv fundet nogle tips til gode spisesteder i Kandy. Men kunne faktisk ikke finde dem, og endte derfor i byens shoppingcenter. Det lyder i sig selv ikke særlig spændende.. Men på øverste etage har de et par spisesteder, et af dem var WorldSpice som minder lidt om Streetfood i DK!

Du får et kort, og med det kan du gå rundt til alle de lækre køkkener og bestille lige hvad du ønsker – hvor man efter måltidet indløser sin gæld på kortet ved udgangen. Der er noget for enhver, italiensk, vietnamesisk, kinesisk, amerikansk,, desserter og de lækreste lemonader! Bonus er; de står i pæne åbne køkkener og laver alt maden frisk for næsen af dig. Så ønsker man et lille “break” fra ris og nudler, kan dette bestemt anbefales!

Ella
Next day og 4 timers køretur senere, var vi fremme i lille Ella og checkede ind på vores hotel. Med gåafstand til byen, fandt vi frem til den fedeste café! Café Chill – på deres 1. sal smider man klipklapperne ved trappen og kroppen i en sækkestol. Den fedeste indretning, og ret god mad!

Med ny energi var det trekking-time! Vores plan hjemmefra var faktisk Adams Peak, men efter lidt research fandt vi frem til “han” også har en lillebror.. Little Adams Peak, 15 min gåtur uden for Ella og ca. 20 min til toppen – det kunne vores trætte Nepal-trekker-kroppe overkomme! Desværre var det ret tåget, samt regnede en del! Så vi kunne faktisk ikke se noget som helst fra toppen, men den tætte tåge var også en oplevelse og gav nogle vilde billeder!

Sri Lanka

Efter Little Adams Peak, var valgmuligheden at gå hjem og få tørt tøj på (for vi havde selvfølgelig, endnu en gang.. ikke taget vores regnjakker med) eller forsætte til Nine Archs Bridge – et andet populært view spot i Ella. Eftersom vi allerede var våde, og temperaturen stadig var høj, forsatte vi. Broen krævede vi spurgte en del lokale om vej, og kom ned af en utrolig kringlet samt udfordrende sti – men til sidst fandt vi det! ..og 50 andre turister.

Det havde nok været en fordel at tage dertil tidligt om morgenen, hvis man vil have nogle gode billeder af en tom bro. For flot var den! I vådt vejr, kunne den være taget ud af en Harry Potter scene.

Vi fandt en nogle mere gå-venlig sti gennem skoven, tilbage til byen. Med bare ben og arme, var vi pænt nervøse for tæge-attack.. men erfarede det var en helt anden pestilens vi skulle frygte. Da vi kom ud på den anden side, til vejen igen. Skriger Kathrine. En igle har sat sig fast på hende! 5 andre i hendes sko… og 3 i mine… holy moly. Vi fik dem af og så skulle vi ellers hjem og igle-desinficeres!!

Tip;

1. I november måned i Sri Lanka… I midt / syd området, så hav altid en regnjakke eller paraply med dig.. Regnen kommer pludselig, og der kommer MEGET af den…! Vi taler af tripple-gennemblødt-tøj-erfaring.
  2. Watch out for igler…………!!!!!

Galle
Næste morgen i Ella vågende vi op til mere regn.. Vi havde overvejet en nat mere her, men efter gårsdagens oplevelse, er regn+fugt+skovområde = 110% igle garanti! Så vi ville mod syd! Vi gik derfor op mod busstoppestedet, og havde forberedt os på 7-8 timer i bus. Offentlig transport er ekstrem billig på Sri Lanka, men midt der i skybruddet kom en mand hen til os, og tilbød i stedet en plads i en minivan, delt med 3 andre turister… Tanken om 239 km, stående i bus vs. sidde i en behagelig minivan, var ikke så svært at vælge imellem på det tidspunkt. Så efter en god prisforhandling, og 4-5 timer senere stod vi i midten af Galle Fort. En by midt i Asien, som kunne ligne noget fra Europa – wow!

Sri Lanka

Først erobret og bygget op af Portugiser, herefter Hollænderne, then Briterne og slutligt tilbage til Sri Lanka – hvilket tydeligt har givet byen sit “fort” præg!

Inden for fortet finder man en masse hyggelige butikker og restauranter – mange mere moderne end andre.. Men rig mulighed for en masse lækker mad! Dog noget mere pricy i forhold til andre dele af Sri Lanka. Calorie Counter’s juices kan klart anbefales, og plakat butikken; Stick No Bills har de fedeste postkort og plakater! Hvis man ønsker at sende en lidt mere spændende hilsen hjem, end et kort over Sri Lanka. Derudover kæmpe applause fra en hundeelsker som mig, til butikken The Three by TPV, som sælger en masse fint tøj og interiør sager. En hvis % af butikkens salg går til et lokalt hundeinternat (som kan besøges, og ligger tæt på Galle) + foder/pleje til gadehundene i Galle – sådan et sted ligger jeg med glæde penge!! Alle gadehundene/katte er desuden velkommen i butikken, så bliv ikke overrasket hvis du finder en hund under hylderne ;)!

Fortet er lige til at gå rundt i, trafikken er slet ikke så vild som uden for og der er masser at se! + et gratis museum og enkelte betalende museums hvor man kan komme ind og høre en masse om byens historie.
Hvis man er heldig, møder man et par lokale som glædeligt fortæller om byen og dens historie! Vi blev tilmed inviteret ind på te af en rigtig venlig mand, der fortalte om hans hus, han var ved at renovere. Ét af de ældste i byen, med original facade fra portugisernes tid.

Det viste sig dog at han var “Gem” forhandler, og håbede på vi ville købe nogle af hans mange sten. Historierne fik vi stadig helt gratis, og uden sure miner da vi takkede pænt nej tak til sten.

Tip;

1. Lokalbusserne på Sri Lanka er knap så behagelige. De kører (som så mange andre steder) helt insane, og oftest skal man stå op. Ens backpack skal med ind i bussen, og alt efter hvem man er.. kan den fylde en del! Så.. hvis du er villig til at betale lidt mere, kan du oftest være heldig at finde en bil/minivan som vi gjorde ved busstoppestedet.. Eller dvs han fandt os! Efter vi havde pruttet ham ned i en overkommelig pris, havde vi bestemt ingen fortrydelse af, at turen på 239 km blev forkortet med 4 timer ift. busturen.
  2. Tag til Galle og sørg for at få en (eller flere) overnatning inden for fortet! Fortets gader er en hel unik oplevelse i sig selv.

Unuwatuna
2 overnatninger i Galle, og finally – beach time!! Vi kørte forbi de flotteste strande på vej til Galle, og kan ikke beskrive hvor meget vi så frem til at bade! Blot en 10 minutters TukTuk tur fra Galle, ligger Unuwatuna. En hyggelig lille strandby, egentlig ikke særlig meget by. (Eller det vi danskere definere som “by”) Men én stor hovedvej og en masse homestays, hoteller, hostels og restauranter/caféer ned til stranden.

Sri Lanka

Inden vi kunne smide os i sandet, skulle vi forbi Pearl Divers – en dykkerskole blandt flere, ned til stranden.
Vores Sri Lanka ven fra Nepal havde anbefalet os dette sted. Selvom vores plan var at tage vores PADI Open Water course i Thailand, blev vi enige om det kunne være sjovt at tage det på Sri Lanka, og dermed efterfølgende dykke de steder vi havde lyst. På vores vej til, og i Thailand – dét fortryder vi bestemt ikke! Vi blev taget imod med åbne arme ved Pearl Divers, tilbudt gratis overnatning under kurset og vores instruktør Kobus var så dygtig!

Mellem vores undervisning og regnbyger, havde vi endelig lidt strand tid!

Unuwatuna strand og badevand er noget af det mest lækreste jeg længe har oplevet! Helt ren strand og det varmeste vand! årh, lige hvad vi trængte til!

By er der som sagt ikke så meget af, der er enkelte små supermarkeder og fint udvalg af restauranter samt caféer. En meget anbefalelsesværdig er; La Bohme Pizza, som ligger tæt på hovedvejen. BEST pizza ever!!! Siden vi ramte Asien, og den hyggeligste indretning. Er du i Unuwatuna og pizzacraving, skal du ikke snyde dig selv for den her oplevelse!

Tip; Overvejer du dykkercertifikat, har du måske, som så mange andre nok fået anbefalet at tage det på Koh Tao i Thailand.. Det var også vores plan, men at tage det på Sri Lanka, og dermed også prøve at dykke dér, har vi absolut ikke fortrudt! Dette har gjort vi allerede har certifikatet, når vi ankommer til vores næste destinationer og dermed bare kan dive in! + vi får lov til at opleve andet end “kun” havet ved de Thailandske øer, på denne tur.

Mirissa
Efter 4 dage og 3 overnatninger i Unuwatuna, drog vi mod Mirissa – vores sidste stop i Sri Lanka. Vi hoppede på en lokalbus, og ca. 1 time senere var vi fremme.

Programmet for de sidste 4 dage i Sri Lanka, var ren afslapning samt fordøje alle de oplevelser vi havde haft på vores stramme program, lige siden vi ramte Nepal – Lucky for us, har Mirissa også en virkelig lækker strand!!

Den er noget større end Unuwatuna’s og har et populært surferspot i den ene ende! Så vil du give dig i kast med bølgerne, er det muligt at leje surfboards flere steder i byen.

Spisesteder er der rigeligt af – vi nød de fleste aftener på en af de mange strandrestauranter, hvor kvaliteten af maden variere en del..! Men gå efter dem hvor der sidder mange mennesker, der er oftest også god mad – eller gode drinks!  Derudover kan du ikke tage til Sri Lanka uden at støde på Rotti/Roti/Roty, kært barn har mange navne. Det er en traditionel Sri Lanka ret, som lidt ligner en pandekage – men som smager nærmere som snobrød, og fåes i mange variationer. Avocado & cheese + coconot udgaven var klart mine favoritter. I Mirissa ligger der på modsatte side af hovedvejen (ift. stranden), godt gemt bag de små stikveje; Demini’s Roti Shop – måske Sri Lanka’s bedste roti sted! Priserne er langt mere lokale, end de overpricy strandbarer. For 2 stk rotti (ét stk kan sagtens mætte!) og en frisk Passionsfrugt juice = 23 kr.!

I Mirissa kan du heller ikke komme uden om de mange whale watching tilbud – der sejles nemlig ud fra Mirissa’s havn, og er man søstærk, kan sådanne en tur godt anbefales.

Vi var dog noget skeptiske på forhånd, da vi havde hørt dårlige historier om hvordan de mange turistbåde jagter hvalerne mm. Men vi fandt en “eco-tour” hvor de på hjemmesiden lagde høj vægt på at beskytte hvalerne, ikke sejle for tæt på/krydse deres spor og slukke motoren når de var nær. Dét + tanken om at se en vaskeægte blåhval, gjorde vi sprang på turen. Vi så hele 3 stk, efter mange timers sejllads med HØJE bølger og ikke mindst venten… Selve sejlturen, var virkelig ikke behagelig.. Men da vi så ryggen af første blåhval, glemte man helt hvordan de høje bølger kastede vores båd frem og tilbage.

Tip; Mirissa er skønt! Hvis du søger strand, sol, surfervibes og afslapning – GO there! & husk solcremen 😉

5 try, tip or eat;

1. Tag en togtur på Sri Lanka, ex. Colombo – Ella, eller Ella – Kandy – der kan DSB godt go home, også selvom du kun køre 50 km/t i en propfyldt 3class kupe.
  2.  Spis en Roti ved en lokal – eller 20.
  3.  Besøg byen Galle på din vej mod syd og strandbyerne.
  4.  Sri Lankanerne er glad for krydderier.. specielt de stærke! Så noter at deres “devilled dishes” er ikke bare stærke.. men ekstrem stærke!.
  5. Tag vandreskoene på, og oplev naturen på 2 ben.

Tak Fordi du læste med. Hvis du har spørgsmål til Mathilde, så kan du skrive dem herunder.

Oliver fra Travelscoop

Mit navn er Oliver, og jeg er en 25-årig nordjyde med rejsefeber. Med en masse rejseerfaring i rygsækken finder jeg dagligt de bedste rejsetilbud til dig. Du kan læse mere om mig (og Travelscoop) ved at klikke HER. __________________________________________________________________________________________________ Dette indlæg kan indeholde affiliate-links (reklamelinks).